Ezen a blogon

Turbucz Dávid történész Horthy Miklós rendszerváltozás utáni megítélésének főbb vonásait, jellemzőit kívánja körüljárni. Különösképpen is azt, hogy a pártok identitáspolitikájában miként jelenik meg Horthy alakja, de ennek egyéb megnyilvánulási formái is érdesek lehetnek. Emiatt nem kerülhető meg természetesen a két világháború közötti kultuszképzés sem.

A szerzőnek e-mail itt írható.

Könyvajánló

Információk

Facebook

Kulcsszavak

1918 (1) 1919 (11) 1921 (1) 1938 (2) 1940 (1) 1941 (1) 1943 (2) 1944 (8) 1945 (1) 2011. november 16. (1) 50. évforduló (2) 70. évforduló (1) 90. évforduló (10) ablonczy balázs (1) alkotmány (1) anno mesél a filmhíradó (1) antall józsef (1) antiszemitizmus (13) apamodell (3) a magyar nemzet feltámadása (7) a nemzet atyja (3) a novara hőse (1) babják csaba (1) bajnai gordon (1) balogh gábor (2) baloldal (3) baloldali (1) barikad.hu (3) bayer zsolt (2) bethlen istván (4) bodrog lászló (1) botka lászló (1) budapesti bevonulás (9) bűnös város (2) ciano (1) corvin koszorú (1) corvin lánc (1) csuka tamás (1) deák istván (1) debreczeni józsef (1) dedi (1) demokrácia (1) demokratikus koalíció (1) diktatúra (1) diszkrimináció (1) díszpolgár (1) dunavarsány (1) echo tv (1) edelsheim gyulai ilona (1) életrajz (1) élet és irodalom (1) ellenkultusz (7) első bécsi döntés (1) emigráció (2) emlékezetpolitika (1) facebook (1) fajvédők (1) fasizmus (1) fehérterror (6) fehér ló (15) felvidék (1) ferenczi gábor (1) fidesz (11) filmhíradó (2) fővezér (1) frissités (1) galamus (1) gaudi nagy tamás (1) gazdaság (1) gellért tér (3) gerő andrás (2) gömbös gyula (2) granasztói györgy (1) gród edelsheim gyulai ilona (1) gyurcsány ferenc (1) haág zoltán (1) habsburg ottó (1) herczeg ferenc (1) hiller istván (1) hitler (7) holokauszt (5) horthy apánk (4) horthy dalok (2) horthy híd (1) horthy istvánné (1) horthy istván sharif (1) horthy korszak (60) horthy kultusz (68) horthy miklós (82) horthy miklós társaság (1) horthy népszerűsége ismertsége (1) horthy reneszánsz (6) horthy szobor (4) hunyadi mátyás (1) identitáspolitika (51) imrédy béla (1) index.hu (3) irredenta kultusz (3) jobbik (30) jobboldal (2) kállay miklós (1) károlyi mihály (1) karsai lászló (1) kdnp (3) kenderes (1) kepli lajos (2) kérdőív (9) kerényi imre (3) kéri lászló (1) kertész ákos (1) király andrás (1) kiss péter (1) kitörés (1) kiugrás (1) klein mária (1) koltay gábor (1) komárom (1) kormányos (1) kormányzói portrék (1) kormányzóválasztás (3) kósa lajos (1) kossuth tér (1) kovács dávid (1) kövér lászló (1) közvélemény (1) kultúrharc (1) kunt gergely (1) kun béla (1) laczó ferenc (1) legitimisták (1) lejáratás (1) lmp (2) m1 (1) magyarok istene (3) magyarország története (1) magyar hírlap (1) magyar hiszekegy (1) magyar tudomány ünnepe (6) mályusz elemér (1) március 15 (1) második bécsi döntés (1) mdf (1) moderáció (1) mszp (3) mta (6) mtv (1) múltszemlélet (31) munkáspárt 2006 (1) murányi levente (1) mussolini (1) nagy magyarország (3) napvilág kiadó (1) nemeskürty istván (1) nemzeti hadsereg (3) nemzeti hitvallás (1) nemzeti összetartozás napja (2) nemzetmentés (4) novák előd (2) november 16 (5) nyilasok (2) oktatás (1) önkormányzat (1) orbán viktor (5) orgovány (1) országépítés (3) országgyarapítás (3) pánczél hegedűs jános (1) pörzse sándor (1) radikális jobboldal (3) rádió (1) rend (1) rendszerváltozás (2) rendteremtés (6) révész sándor (1) revízió (6) ribbentrop (1) romsics ignác (7) salamon konrád (1) semjén zsolt (1) staudt gábor (1) szabad királyválasztók (1) szabó gábor (1) szabó istván (1) szakály sándor (1) szebb jövő (15) szeged (4) szerencsés károly (1) szimbolikus politika (32) szita szabolcs (1) születésnap (2) technikák (3) tengerész (1) tőkéczki lászló (1) tölgyessy péter (1) trianon (18) túra (1) turbucz dávid (1) új honfoglalás (11) ungváry krisztián (2) vadai ágnes (1) választás rendszer (1) vámos györgy (1) varga bálint (1) vessünk véget a horthy korszak dicsőítésének (1) vezérkultusz (1) világi józsef (1) voks10 (1) vona gábor (3) vörös emigráció (1) vörös terror (1) youtube.com (2) zeidler miklós (2) zsidótörvények (1) Címkefelhő

Horthy Miklós és a Jobbik: 2010. március 15.

2010.04.11. 18:46 T. D.

"Bízom a mai fiatal magyar lelkek egészséges életerejében, amely meghozza a szebb jövőt" - Horthy Miklós (1943.).

Az idei nemzeti ünnep alkalmával a barikád.hu egy filmhíradó összeállítást jelentetett meg. E felvételek a két világháború közötti március 15. ünnepségekbe engednek bepillantást. Az összeállítás egy 1943-as felvételt emelt ki, ebből származik a fenti - önmagáért beszélő - idézet is. Az idézetet amúgy nem én választottam ki, a radikális jobboldali portál emelte ki a beszédből, nyilvánvalóan nem ok nélkül. Horthy ekkor elmondott beszédét megtaláltam a Jobbik gödöllői, szombathelyi, egri szervezete honlapján is.

Ez a filmhíradó a Horthy-kultusz csúcspontjának időszakába (1938-1943) kalauzol el bennünket. A kormányzó kultusza 1919 és 1944 között számos funkciót betöltött, de mint általában minden vezérkultusz, így az övé is eleget tett az iránymutatás feladatának. A korszak propagandájában a nemzet felemelkedésének, az elszenvedett nemzeti sérelmek orvoslásának az ígéretét személyesítette meg a kormányzó. A körülötte kialakított, gondosan ápolt kultusz ennek az ígéretnek az alátámasztását végezte el, tehát olyan tulajdonságokkal, képeségekkel ruházta őt fel a propaganda (meglehetősen egyoldalúan és szelektíven, a valóságtól elrugaszkodva), amelyek "alkalmassá tették" a kormányzót arra, hogy az ország hajóját elkormányozza a nemzet felemelkedését jelentő biztonságos kikötőbe. Ahhoz, hogy ez a biztonságos kikötő, a nemzet feltámadása, azaz a "szebb jövő" elérhető legyen kizárólag csakis a Horthy Miklós által kijelölt úton, irányban (!) kell haladnia a magyar nemzetnek - fejezte ki számtalan eszközön keresztül a kor szimbolikus politikája. Aki erről letér, az árulást követ el a nemzetével, és a "nemzet atyja"-ként beállított kormányzóval szemben. Az 1943. március idusán elmondott beszéde is egy ilyen iránymutatást jelentett. Horthy, a rádió által közvetített beszédével, "atyai bölcsességgel" jelölte ki a leventéknek, a magyar ifjúságnak azokat a célokat, feladatokat, azaz  a kötelességüket, illetve azokat az értékeket, amelyekhez mindenáron hűnek kell lenniük. A beszéd kulcsmondatai kétségtelenül ezek:

"Az ország egész fiatalsága mellett elsősorban tihozzátok szólok, mert reátok nagy feladat vár. A március 15-i ifjak helyébe kell lépnetek. Nektek is ugyanolyan lelkesedéssel kell felsorakoznotok a nemzet nagy ideáljai és céljai mellé. Ma ti vagytok hazánk reménysége, a magyar jövő valóra váltói".

A magyar ifjúságon tehát a nemzet jövője, a "szebb jövő" elérése múlik. Kiválasztottak. Feladatuk, sőt kötelességük van. Mindezt pedig nem más, mint a kor legnagyobb szimbolikus tekintélye, Horthy Miklós adta a számukra (persze nem 1943-ban,  miután már korábban is beszélt hasonló összefüggések között a magyar fiatalokról.)

A múlt felidézésén, a kormányzó beszédének elemzésén túl, már csak arra a kérdésre szükséges válaszolni, hogy a barikád.hu ünnepi összeállítása milyen célt szolgált, vagy szolgálhatott? A Jobbik számos megnyilatkozása alapján kétségtelen, hogy számukra a Horthy-korszak az egyik legfontosabb viszonyítási pont, amelyre - szerintük - minden magyar ember büszkeséggel tekinthet vissza. Egyáltalán nem véletlen tehát, hogy a saját identitásuk erősítése érdekében ezév március 15-én is innen választottak "szimbolikus útravalót" a híveik, szavazóik számára. Mindennek azonban, megítélésem szerint, van egy további vonatkozása is. A magyar közéletet, a politikai életet figyelemmel kísérő olvasók számára a "szebb jövő", a nemzet "feltámadása", felemelkedése és az ezekhez hasonló, a Jobbik Magyarországért Mozgalom  által előszeretettel használt kifejezések, szólamok nem lehetnek ismeretlenek. Miután a szimbolikus politizálásban a teren, és az időn az identitáspolitikus előszeretettel, minden különösebb akadály nélkül képes átlépni, így a múlt és a jelen között szoros kapcsolat teremthető meg. Az akkori, az 1943-as, és a jelenlegi, a 2010-es állapotok, "valóság" összekapcsolásáról van tehát szó, amelyen keresztül a saját identitását, kiválasztottságát képes a radikális párt erősíteni. A nemzeti ünnepre történő ráhangolódás, az ünneplés módja, a választásokra készülés, a kampány, s maga az ún. Jobbik-jelenség is kétségbevonhatatlanul azt sugallja, hogy saját magukat -  kirekesztő módon [1] - kiválasztottnak, a nemzet érdekeinek egyedüli képviselőjének, a "magyar jövő valóra váltói"-nak, a "szebb jövő" elhozóinak tekintik. Mindehhez pedig a Horthy Miklósra történő hivatkozások szolgáltatják a szimbolikus legitimációt. Természetesen az általuk megkonstruált történelemkép, múltszemlélet végtelenül leegyszerűsített, idealizált, amely súlyos károkat okoz a magyar társadalom történeti tudatában, mert rendkívül megnehezíti a saját múltunk tárgyilagosságra törekvő bemutatását, értelmezését...

A "szebb jövő" elérésében, ahogyan 1943-ban, úgy 2010-ben is, igaz  jelentősen eltérő keretek között, de Horthy Miklós a szimbolikus politikában központi szerepet játszik.

Hivatkozások:

[1] Romsics Ignác: Identitáspolitika és történelem. In: Romsics Ignác: Történelem, történetírás, hagyomány. Tanulmányok és cikkek, 2002-2008. Osiris Kiadó, Budapest, 2008. 273-274. Az interneten itt érhető el.

A bejegyzés trackback címe:

https://horthy-mitosz.blog.hu/api/trackback/id/tr551912583

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tothh · http://polizis.blog.hu 2010.04.17. 19:46:35

Az a fura, hogy például Horthy bevonulásának 90. évfordulóján Novák Előd, a jobbik egyik emblematikus személyisége azt nyilatkozta, hogy Horthy idejében a Jobbik-féle csoportokat be is tiltották volna.

Ez kicsit érdekes és disszonáns szerintem.

Erről mi a véleményed?

T. D. · http://horthy-mitosz.blog.hu/ 2010.04.17. 23:33:10

@tothh: A 90. évfordulóról előbb-utóbb tervezek írni, de ez nekem is feltűnt. Nem tudom, hogy pontosan mikor is mondta, emlékeim szerint talán korábban (vagy akkor is), de nem is ez a lényeg. Ez annak lehet a jele, hogy a Jobbik ugyan kifelé egységesnek mutatja magát, de vannak törésvonalak a párton belül, amelyek ilyen szimbolikus kérdésekben, tehát a múlthoz való viszony terén is jelentkezhetnek. Ennek alátámasztására találtam is egy cikket:
www.nol.hu/belfold/novak_elod__a_horthy-korban_feloszlattak_volna_a_jobbikot

heddagabler 2010.04.18. 11:35:08

Novák Elődnek abban igaza van, hogy a későharmincas években, Németország előretörésével egyre nagyobb veszélynek érezte az elit a magyarországi szélsőjobboldali csoportok erősödését. ( Nem alaptalanul, de talán túl nagy jelentőséget tulajdonítva nekik, hiszen elaprózottságuk, és egymással való torsalkodásuk miatt Németország sokáig nem vette őket komolyan. Viszont belharcaik okán, saját pártjaikban betöltött szerepük nyomatékosításaként radikális politikusaink folyamatosan tárgyalni igyekeztek náci vezetőkörökkel, - általában kevés sikerrel - ami viszont kívülről, az elit számára úgy látszott, mintha aktív német kapcsolataik lennének - tehát nyilván ijesztő volt.)
1937-ben Szálasi Ferencet egy röpiratáért már bebörtönözté, a pártját ( Nemzeti Akarat Pártja) feloszlatták. Ez ezután több ízben megismétlődött.
Kérdés, hogy Novák Előd erre gondolt-e. Ha igen, akkor implicite egy platformon lévőnek nyilatkozta magát a harmincasévek szélsőjobboldali pártjaival.(amiktől azért a jobbik messze van.)

T. D. · http://horthy-mitosz.blog.hu/ 2010.04.18. 12:58:35

@heddagabler: Az viszont tény, hogy az 1939-es választásokon Berlin anyagilag is támogatta a szélsőjobboldali pártokat!

De ehhez az is hozzátartozik, hogy a '20-as évek elején a Gömbös-féle radikális jobboldalt is elszigetelte Bethlen István miniszterelnök, a különféle különítményekhez hasonlóan... Horthy támogatásával.

Kiß B. 2010.04.27. 23:33:18

@T. D.: Azért Gömbösék és Szálassiék két különböző kávéház votak.

A különitmények, és a hatalom hozzájuk fűzödő viszonya több külön misét is megér.

A jobbik szavazótáborát pedig butaság homogén közösségként kezelni. Már csak azért is, mert rengetegen hezitáltak a között még a fülkében is, hogy oda húzzák e az x-et, vagy sem. És elég sokan vannak az utóbbiak közül. A Jobbik, mint párt olyan hirtelen nőtt meg, hogy először házon belül kell megtalálni az ideológiai középutat, amit valószinüleg a szavazótábor is erősen alakit. Ehhez pedig ideális a Horthy korszak mint vezérfonal, ahol megtalálható a Teleki féle fontolva haladástól a radikális militarizálódó csoportokig minden. Magam is kiváncsi vagyok, mi lesz belőle. Vagy egyszerűen le kell fasiztázni csaknem egymillió embert, ahogy szinte mindenki teszi, vagy érdemes kontextusba helyezni a hesonló irásokat: internetfigyelo.wordpress.com/2010/04/26/a-jobbik-szimpatizansainak-kozlemenye-az-europai-es-vilagmedianak/

T. D. · http://horthy-mitosz.blog.hu/ 2010.04.28. 10:03:40

@-kraci-: Persze, hogy különbözőek voltak, nem is állítottam az ellenkezőjét. Egyedül arra hívtam fel a figyelmet, hogy Horthy egy idő után a bethleni utat választotta, míg korábban szimpatizált Gömbössel... Szálasi nézetei pedig sosem álltak közel hozzá. De a két történetben az a közös, hogy Horthy nélkül Bethlen nem tudta volna végrehajtani a konszolidációs politikáját, míg a '30-as évek szélsőjobboldalának politikai mozgástere teljesen más lett volna, ha Horthy máshogy viszonyul hozzájuk. Horthy konzervatív magatartása a közös pont e két történetben.

A különítményeknél hasonló a helyzet: 1919 után Horthyt támogatták, Horthy is kötődött hozzájuk (a '20-as évek elején még rendszeresen bejáratosak voltak a kormányzóhoz), majd egyre kényelmetlenebbé váltak a kormányzó számára (utcai atrocitások, zavargások, stb. miatt), míg végül az elszigetelődés lett a sorsuk. Persze ez egy hosszabb történet, de egy kommentbe az nem fér bele. Viszont ajánlom, hogy olvasd el Prónay Pál: A határban a halál kaszál c. visszaemlékezését, amiből jó néhány dolog kiderül ezzel kapcsolatban. Számomra elsősorban az volt rendkívül tanulságos, hogy eleinte Horthy, mint keménykezű rendteremtő jelenik meg Prónay szemében, majd ahogyan beilleszkedett a Bethlen által kialakított politikai rendszerbe, Prónay már egy befolyásolható, a rendteremtésre alkalmatlan kormányzónak tekintette. Érdekes, persze ez az ő véleménye, az ő szempontjai jelennek meg azokon a lapokon, de mégis jól tükrözi azt a folyamatot, ami a '20-as évek elején végbement. De Zadravecz páter emlékirataiból is kiderül ugyanez a történet (itt csak a Horthyval foglalkozó részt kell elolvasni), más megvilágításból, de a tendencia ugyanaz.

Én nem kezelem homogén közösségként a Jobbik szavazótáborát, miután nem homogén közösség. S végképp nem "fasiszták", de nyilván van közöttük szélsőséges nézeteket valló szavazó, csak nem tudjuk, hogy mennyi. Ilyet én ezen a blogon nem fogok írni, s eddig sem írtam. :)

Kiß B. 2010.04.28. 14:47:41

@T. D.: Most csak nagyon gyorsan, mert melóban vagyok! :) Félre ne érts, amit írtam véletlenül sem kötekedésből, és az utolsó passzusnál sem a blog hanem az átlegemberek véleményére tértem ki. Én vagyok a legboldogabb, hogy vannak ilyen oldalak oldalak is, ahol nagyon fontos kérdésekről lehet eszmét cserélni, amíg a társadalomban a szőnyeg alá söprés dívik!

Még jövök! :D

T. D. · http://horthy-mitosz.blog.hu/ 2010.04.28. 14:50:38

@-kraci-: Ok. :) Nem értettem félre amit írtál, csak igyekeztem az általad felvetett kérdésekre válaszolni. :) Ennek nagyon örülök.

Kiß B. 2010.04.29. 12:01:05

@T. D.: kicsit off. Tegnap sikerült beszereznem a Prónay könyvet, valóban nagyon tanulságos. Nem tudom tudod e, hogy a teljes visszaemlékezés hozzáférhető e valahol? Ez ugyanis csak részleteket közöl erőteljes kommunista magyarázatokal és "használati utasítással" Ettől függetlenül nagyon érdekes forrásnak tartom!

T. D. · http://horthy-mitosz.blog.hu/ 2010.04.29. 12:15:19

@-kraci-: Ennek örülök, hát igen, de nem a magyarázatokkal kell foglalkozni :))) (alapos kritika nélkül nem is szabad), hanem azzal, amit Prónay ír Horthyról, s hogyan változik meg a véleménye. A teljes szövegről sajnos nincs információm.Ezek a részletek viszont olyan kérdésekről szólnak, amelyek relevánsak, s így is használhatóak. Tehát szerintem ez nem von le az értékéből semmit, a kommentárokat meg a helyén kell kezelni. :))

Kiß B. 2010.04.29. 14:24:52

@T. D.: abszolút. itt csak arra gondolok, hogy szívesen olvasnám teljes egészében az írást.

T. D. · http://horthy-mitosz.blog.hu/ 2010.04.29. 18:30:36

@-kraci-: Egyetértek, nem tudom, hogy ha megvan az egész szöveg, akkor hol található. A kötet bevezetője nem említi? Néhány hónapja volt utoljára a kezemben, nem emlékszem. :(

Kiß B. 2010.04.29. 20:05:27

@T. D.: Nem, sőt azt írja, hogy a két kötetből az első elveszett. Bevallom őszintén, megfordult a fejemben (és azóta sem megy ki belőle) hogy nem volt véletlen az elvesztése. Gyanítom, a szerkesztők azt az elvet is figyelembe vették, hogy minél több emberi megnyilvánulást hagynak a kötetben, annál inkább szimpatizál vele az olvasó, így tényleg a "sűrűje" maradt meg.

Prónay személye egyébként szerintem önállóan is elképesztően izgalmas kérdés, a bánságától a haláláig, szóval külön köszönöm, hogy figyelmembe ajánlottad a könyvet!

T. D. · http://horthy-mitosz.blog.hu/ 2010.04.29. 20:38:10

@-kraci-: Hát ezt nem tudom megítélni, mármint, hogy hogyan is veszett el. Hogy érted, hogy "szimpatizál vele" az olvasó?
Szívesen, engem Horthy szemszögéből érdekel az írása, de hát ez csak egy olvasat... :)

Kiß B. 2010.04.30. 11:34:25

@T. D.: Úgy értem, ahogy pl. a Guevara kultusznál igyekeztek az embert bemutatni, ezáltal nála háttérbe szorítani az erőszakos cselekedeteket a személyes történetek mellett, ami kedvezett a kultusza kialakításához, itt pedig érthető okból ellentétes volt a szerkesztési elv.
Ez szerintem úgy működik, hogy ha megölsz politikai okoból 100 embert, de mellette leírják, hogy érző ember vagy, hű szerető, jó bajtárs akkor "keménykezű katona" vagy, ha pedig csak annyit írnak le, hogy megöltél 100 embert akkor egy "embertelen gyilkos". Ezzel nem azt akarom sugallni, hogy bármelyikükkel is kellene szimpatizálni, pusztán, hogy van ilyen szempont is a történélemcsinálásban (direkt nem történelemírást írtam).

Én nem vagyok finnyás, szinte minden érdekel ami magyar történelem :)

T. D. · http://horthy-mitosz.blog.hu/ 2010.04.30. 12:10:52

@-kraci-: Ez világos, teljesen jogos, de Prónay azért a radiális módszerek, vélemények, gondolatok embere volt, függetlenül attól, hogy ezt a kötetet hogyan szerkesztették. Vagy ezt máshogy látod?

Kiß B. 2010.04.30. 12:13:09

@T. D.: Nem, pontosan így látom.

parancsmegtagado 2010.06.06. 23:53:09

Még csak ezt a bejegyzést olvastam, de a többi is olyan, hogy mondassz valamit Horthyról és párhuzamba akarod állítani az akutálpolitikával?

T. D. · http://horthy-mitosz.blog.hu/ 2010.06.07. 00:02:30

@parancsmegtagado: Olyan témákról igyekszem írni, amelyek arról szólnak, hogy Horthy alakja hogyan jelenik meg ma a politikában, közéletben.